του Johann Hari You are being lied to about pirates
Ποιός θα φανταζόταν ότι το 2009, οι κυβερνήσεις του κόσμου θα κήρυτταν ένα νέο πόλεμο κατά των πειρατών; Καθώς διαβάζετε αυτό το άρθρο, το Βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό - που υποστηρίζεται από πλοία από περισσότερες από δύο ντουζίνες έθνη, από τις ΗΠΑ μέχρι την Κίνα – πλέει στα ύδατα της Σομαλίας να κυνηγήσει τους όπως λένε αποτρόπαιους εγκληματίες.
Σύντομα θα καταδιώκουν τους Σομαλούς πειρατές ακόμη και στην ξηρά σε μια από τις πιο κατεστραμμένες χώρες του πλανήτη.
Αλλά πίσω από αυτήν την ιστορία υπάρχει ένα σκάνδαλο που δεν λέγεται.
Οι άνθρωποι που οι κυβερνήσεις μας χαρακτηρίζουν ως "μία από τις μεγαλύτερες απειλές της εποχής μας" έχουν μια εξαιρετική ιστορία να πουν - και τη δικαιοσύνη με το μέρος τους. Οι πειρατές δεν ήταν ποτέ αυτοί που νομίζουμε ότι είναι.
Στη "χρυσή εποχή της πειρατείας" - από το 1650 έως το 1730 - η εικόνα του αδίστακτου πειρατή που έχουμε σήμερα κατασκευάστηκε και προπαγανδίστηκε από τη βρετανική κυβέρνηση. Πολλοί απλοί άνθρωποι πίστευαν ότι ήταν ψευδής. Συχνά απλοί άνθρωποι έσωζαν πειρατές από την αγχόνη. Γιατί; Τι έβλεπαν που εμείς δεν μπορούμε;
Στο βιβλίο του "Όλοι οι εγκληματίες των Εθνών», ο ιστορικός Μάρκους Rediker δίνει σημαντικά στοιχεία μιλώντας για την πλωτή κόλαση στην οποία κατέληγαν οι πεινασμένοι νέοι του Λονδίνου. Δουλεύοντας στα πλοία ακατάπαυστα με ελάχιστη τροφή, αν σταματούσαν για ένα δευτερόλεπτο, ο παντοδύναμος καπετάνιος τους μαστίγωνε αλύπητα ή τους έρριχνε στη θάλασσα.
Και στο τέλος μπορούσε να τους εξαπατήσει και να τους κατακρατήσει τους μισθούς τους.
Οι πειρατές ήταν οι πρώτοι άνθρωποι που στασίασαν κατά του τυραννικού καπετάνιου τους και δημιούργησαν ένα διαφορετικό τρόπο εργασίας στις θάλασσες. Μόλις αποκτούσαν το πλοίο, εξέλεγαν τον καπετάνιο τους και έπαιρναν όλες τις αποφάσεις τους συλλογικά.
Μοιράζονταν τα αγαθά με τόσο ισότιμο τρόπο που όπως αναφέρει ο Rediker δεν μπορούσε να βρεθεί πουθενά τον 18ον αιώνα." Δέχθηκαν ακόμη και Αφρικανούς σκλάβους που δραπέτευαν οι οποίοι ζούσαν μαζί τους εντελώς ισότιμα. Οι πειρατές έδειξαν "ξεκάθαρα και έμπρακτα ότι στα πλοία δεν πρέπει να υπαρχει η καταπίεση και η βαναυσότητα που επικρατούσε στοα εμπορικά πλοία και στο βασιλικό ναυτικό. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ήταν δημοφιλείς παρά το γεγονός ότι ήταν αντιπαραγωγικοί κλέφτες.
Το 1991, η κυβέρνηση της Σομαλίας - στο Κέρας της Αφρικής - κατέρρευσε. Τα 9 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν καταδικαστείσε λιμοκτονία από τότε γιατί πολλές από τις πιο άσχημες δυνάμεις στον δυτικό κόσμο είδαν το γεγονός αυτό ως μια μεγάλη ευκαιρία να κλέψουν τον θαλάσσιο πλούτο της χώρας και να την κάνουν χωματερή πυρηνικών αποβλήτων.
Ναι,πυρηνικά απόβλητα. Από τη στιγμή που έφυγε η η κυβέρνηση άρχισαν να εμφανίζονται μυστηριώδη ευρωπαϊκά πλοία στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας και να απορρίπτουν τεράστια βαρέλια στον ωκεανό.
Ο παράκτιος πληθυσμός άρχισε να αρρωσταίνει. Στην αρχή παρουσιάστηκαν περίεργα εξανθήματα, ναυτία και γενιόντουσαν δύσμορφα μωρά. Στη συνέχεια, μετά το τσουνάμι του 2005, έγινε διαρροή από τις εκατοντάδες βαρέλια που εκβάλλονταν στις ακτές. Οι άνθρωποι άρχισαν να αρρωσταίνουν από ραδιενέργεια και πάνω από 300 πέθαναν.
Ο Ahmedou Ould-Abdallah, ο απεσταλμένος του ΟΗΕ στη Σομαλία, μου είπε: "Κάποιοι κάνουν εδώ απόθεση πυρηνικών απόβλητων. Υπάρχει, επίσης, μόλυβδος και βαρέα μέταλλα όπως κάδμιο και υδράργυρος - τα πάντα.
"Πολλά από αυτά είναι από ευρωπαϊκά νοσοκομεία και εργοστάσια που τα δίνουν στην ιταλική μαφία να τα" πετάει" πιο φθηνά. Όταν ρώτησα τον Ould-Abdallah "τι έχουν κάνει οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις γι 'αυτό" μου είπε με αναστεναγμό: "Τίποτα.. Δεν υπήρξε καθαρισμός, ούτε αποζημίωση, ούτε πρόληψη".
Την ίδια στιγμή, άλλα ευρωπαϊκά πλοία έρχονται στη Σομαλία για να λεηλατήσουν τη θάλασσα από τον μεγαλύτερο πόρο: τα θαλασσινά. Έχουν καταστραφεί τα δικά μας αποθέματα ψαριών από την υπερβολική εκμετάλλευση - και τώρα πρέπει να μετακινηθούν στις δικές τους θάλασσες. Περισσότερα από 300 εκατομμύρια δολάρια το χρόνο σε τόνο, γαρίδες, καραβίδες και άλλα θαλάσσια κλέβονται από παράνομες τεράστιες μηχανότρατες που πλέουν στις απροστάτευτες θάλασσες της Σομαλίας.
Οι ντόπιοι ψαράδες έχουν ξαφνικά χάσει τα προς το ζην τους και πεινάνε. Ο Μοχάμεντ Χουσεΐν, ένας ψαράς στην πόλη της Marka 100 χιλιόμετρα νότια του Μογκαντίσου, είπε στον Reuters: "Εάν δεν γίνει τίποτα, σύντομα δεν θα υπάρχουν ψάρια στα αριστερά μας παράκτια ύδατα."
Αυτές είναι οι συνθήκες που δημιούργησαν τους «πειρατές".
Σε μια σουρεαλιστική τηλεφωνική συνέντευξη, ένας από τους ηγέτες των πειρατών, ο Sugule Ali, δήλωσε ότι κίνητρό τους ήταν "να σταματήσει η παράνομη αλιεία και η παρουσία τους στα ύδατά μας ... Δεν θεωρούμε τους εαυτούς μας θάλασσιους ληστές. Θεωρούμε θαλάσσιους ληστές εκείνους που αλιεύουν παράνομα και κάνουν χωματερή και φέρνουν όπλα στις θάλασσές μας .Ο "William Scott θα καταλάβει αυτά τα λόγια:
Οχι, αυτό δεν δικαιολογεί την ομηρία και ναι, σαφώς υπάρχουν και μερικοί γκάνγκστερς -μερικοί μόνον- ειδικά εκείνοι που κατέσχεσαν ακόμη και την Παγκόσμια Επισιτιστική Βοήθεια. Αλλά οι "πειρατές" έχουν τη συντριπτική υποστήριξη του τοπικού πληθυσμού για κάποιο λόγο.
Η ανεξάρτητη ιστοσελίδα Somalian ειδήσεις WardherNews διεξήγαγε έρευνα και βρέθηκε ότι 70 τοις εκατό "υποστήριξε ένθερμα την πειρατεία ως μορφή εθνικής άμυνας της χώρας για τα χωρικά της ύδατα."
Κατά τη διάρκεια του επαναστατικού πολέμου στην Αμερική, ο George Washington ένας από τους ιδρυτές της Αμερικής ανέθεσε σε πειρατές την προστασία των χωρικών υδάτων της Αμερικής, διότι η Αμερική δεν είχε δικό της ναυτικό ή ακτοφυλακή . Οι περισσότεροι Αμερικανοί το στήριξαν αυτό. Αυτό που γίνεται στη Σομαλία είναι διαφορετικό;
Μήπως περιμέναμε να λιμοκτονούν οι Σομαλοί, να υποδέχονται τα πυρηνικά μας απόβλητα και να μας παρακολουθούν να αρπάζουμε τα ψάρια τους και να τα τρώμε στα εστιατόρια μας;
Δεν υπάρχει καλύτερη περιγραφή για την ιστορία του πολέμου κατά της πειρατείας το 2009 από αυτήν που έκανε πειρατής ο οποίος ‘εζησε τον 4ο π.χ. αιώνα. Είχε συλληφθεί και ο Μέγας Αλέξανδρος, του ζήτησε να εξηγήσει τι εννοούσε μιλώντας για κατοχή στην θάλασσα. Ο πειρατής χαμογέλασε και απάντησε:
"Τι σημαίνει η κατοχή όλης της γης; Εγώ επειδή το κάνω με ένα μικρό πλοίο ονομάζομαι ληστής, ενώ εσύ που το κάνεις με ένα μεγάλο στόλο, ονομάζεσαι αυτοκράτορας. "
Για άλλη μια φορά, ο μεγάλος μας αυτοκρατορικός στόλος πλέει και σήμερα - αλλά ποιος είναι ο κλέφτης;
Επιστροφή στην Αρχική Σελίδα